08-02-2013, 05:54 AM
تناقض شیکی و حجاب
حجاب اگر به انگیزه عفت و عصمت است در یک کلام بمعنای جلب نظر نکردن به عمد است بواسطه
لباس،رفتار یا گفتار و روشھای زیستن . امروزه بسیاری معتقدند و حتّی در رسانه ھای ملی ما تبلیغ
می کنند که شیک بودن ھیچ تناقضی با حجاب ندارد. پس بھتر است شیک بودن را تعریف کنیم .
شیک بودن بمعنای جالب و جذاب و تحریک کننده بودن مسلماً ھر چه باشد در تضاد با امر حجاب و
عفّت است . حال اگر بواسطه چادر و نقاب ھم درجائی جلب نظر شود این ھمان حجاب ضد حجاب
است و یک نفاق آشکاراست و شبھه ای از مذھب ضد مذھب می باشد . بنابراین اگر منظور از حجاب
ھمانا جلب نظر نکردن نامحرمان باشد ھیچ قانونی قادر به محجبه نمودن و باعفت ساختن فرد یا
جامعه ای نیست . پس بھتر است که معنا و فرھنگ و انگیزه ھای حجاب و عفّت را توسعه و تعمیق
دھیم و اینقدر کلیشه ای و فرمالیستی عمل نکنیم . زیرا در یک جامعه مذھبی ھیچ زنی خطرناکتر از
زن فاسد محجّبه نیست زیرا ھم فتنه اش وسیعتر و نامرئی تر است و ھم دین خدا را بد نام میکند و
ھم نفاق را اشاعه می دھد . حجاب شیک بدتر از بی حجابی است . زن با حجاب زنی است که از
جلو مرد ھرزه ای عبور کند بی آنکه نظرش را بسوی خود بکشد چه با چادر و چه بی چادر .
آنکه بواسطه حجابش جلب نظر نامحرمان می کند بسیار مخربتر است تا آنکه صرفاً بواسطه
اندامھایش دلربائی می کند زیرا بواسطه حجاب ، نگاه افراد نامحرم و ھرزه به اعماق نفس و روان زن
نفوذ می کند و در آنجا منزل می گزیند و نفس زن را تسخیر می کند و او را روسپی صفت می نماید .
درحالیکه نگاه صرف به اندام بسیار سطحی تر و پاک شونده تر است . حال بھتر می توانیم علّت
مفاسد اخلاقی و روسپی گری پنھان را در جامعه خودمان درک کنیم ولذا علاجش نمائیم بواسطه آیه
لا اکراه فی الدین .
کتاب " شریعت " استاد علی اکبر خانجانی (از مجموعه دایره المعارف عرفانی)
حجاب اگر به انگیزه عفت و عصمت است در یک کلام بمعنای جلب نظر نکردن به عمد است بواسطه
لباس،رفتار یا گفتار و روشھای زیستن . امروزه بسیاری معتقدند و حتّی در رسانه ھای ملی ما تبلیغ
می کنند که شیک بودن ھیچ تناقضی با حجاب ندارد. پس بھتر است شیک بودن را تعریف کنیم .
شیک بودن بمعنای جالب و جذاب و تحریک کننده بودن مسلماً ھر چه باشد در تضاد با امر حجاب و
عفّت است . حال اگر بواسطه چادر و نقاب ھم درجائی جلب نظر شود این ھمان حجاب ضد حجاب
است و یک نفاق آشکاراست و شبھه ای از مذھب ضد مذھب می باشد . بنابراین اگر منظور از حجاب
ھمانا جلب نظر نکردن نامحرمان باشد ھیچ قانونی قادر به محجبه نمودن و باعفت ساختن فرد یا
جامعه ای نیست . پس بھتر است که معنا و فرھنگ و انگیزه ھای حجاب و عفّت را توسعه و تعمیق
دھیم و اینقدر کلیشه ای و فرمالیستی عمل نکنیم . زیرا در یک جامعه مذھبی ھیچ زنی خطرناکتر از
زن فاسد محجّبه نیست زیرا ھم فتنه اش وسیعتر و نامرئی تر است و ھم دین خدا را بد نام میکند و
ھم نفاق را اشاعه می دھد . حجاب شیک بدتر از بی حجابی است . زن با حجاب زنی است که از
جلو مرد ھرزه ای عبور کند بی آنکه نظرش را بسوی خود بکشد چه با چادر و چه بی چادر .
آنکه بواسطه حجابش جلب نظر نامحرمان می کند بسیار مخربتر است تا آنکه صرفاً بواسطه
اندامھایش دلربائی می کند زیرا بواسطه حجاب ، نگاه افراد نامحرم و ھرزه به اعماق نفس و روان زن
نفوذ می کند و در آنجا منزل می گزیند و نفس زن را تسخیر می کند و او را روسپی صفت می نماید .
درحالیکه نگاه صرف به اندام بسیار سطحی تر و پاک شونده تر است . حال بھتر می توانیم علّت
مفاسد اخلاقی و روسپی گری پنھان را در جامعه خودمان درک کنیم ولذا علاجش نمائیم بواسطه آیه
لا اکراه فی الدین .
کتاب " شریعت " استاد علی اکبر خانجانی (از مجموعه دایره المعارف عرفانی)