امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حجاب در قرآن
#1
حجاب در قرآن
واژه جلباب در آیه 59 سوره احزاب" یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ... "به معنی پوشش سراسری زن است که در قدیم مرسوم بوده است و این واژه در قرآن خطاب به زنان امر شده است که جلابیب را به خود نزدیک کنید

حجت الاسلام مهدی رستم نژاد عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آیات مربوط به حجاب در سوره احزاب و نور گفت:

وجوب حجاب در قرآن واژه جلباب در آیه 59 سوره احزاب" یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ... "به معنی پوشش سراسری زن است که در قدیم مرسوم بوده است و این واژه در قرآن خطاب به زنان امر شده است که جلابیب را به خود نزدیک کنید.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با تبیین و تشریح آیات مربوط به حجاب در سوره احزاب و نور گفت: از مجموع آیات قرآن وجوب حجاب بخوبی برداشت می‌شود.

حجت الاسلام مهدی رستم نژاد عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آیات مربوط به حجاب در سوره احزاب و نور گفت: واژه جلباب در آیه 59 سوره احزاب" یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ... "به معنی پوشش سراسری زن است که در قدیم مرسوم بوده است و این واژه در قرآن خطاب به زنان امر شده است که جلابیب را به خود نزدیک کنید.

این قرآن پژوه افزود: جلباب نوعی چادر امروزی و یک روپوش بسیار گشادی بوده است که زنان در قدیم می پوشیدند که در روایات مربوط به خطبه فدکیه نیز عنوان شده است که حضرت زهرا(س) برای رفتن به مسجد و ایراد خطبه فدکیه جلباب خود را پوشید.

وی با اشاره به آیه 31 سوره نور، گفت: قرآن می فرماید " وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ" در اینجا بر اساس کلمات "لایبدین زینتهن الا ماظهر " این برداشت می شود که حجاب مقدار پوششی است که زیتنهای بدن زن را بپوشاند چه زینت مربوط به بدن زن که در عرف مشخص است و یا زینت عاریه ای مثل گوشواره، گردنبند و ... باشد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه قم تأکید کرد: روایات ما نیز همانی است که در قرآن ذکر شده است و در روایات بر پوشش تمام بدن زن به جز کف و وجه یعنی دست تا مچ و گردی صورت که در نماز هم همین مقدار استثنا شده است، تأکید شده است.

حجت الاسلام رستم نژاد با تأکید بر اینکه در روایات آنچه در قرآن آمده است، بیان شده است، یادآور شد: روایات جدا یا در عرض قرآن مسئله ای را بیان نکرده اند بلکه در روایات آیات الهی روشن می شود و آنچه در روایات در مورد پوشش بدن زن به ویژه مستوری مو و زینتهای زن و هر آنچه باعث تحریک مردان می شود مثل خلخال و... آمده بر اساس آیات قرآن است.

وی در پایان تصریح کرد: در قرآن کلیت و اصول آمده است و در روایات ذکر مصداق و تبیین و تطبیق به مورد ذکر شده است و امر یا نهی در قرآن دلالت بر وجوب و یا حرمت می کند که بر اساس آیات سوره احزاب و نور وجوب حجاب مشخص شده است.
پاسخ
تشکر شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان