06-06-2011, 04:41 AM
منظور از عالین در قرآن
پرسش:
خداوند در سوره ص به ابلیس می¬فرماید: تو تکبر نمودی یا از عالین هستی منظور از عالین چیست؟
پاسخ:
خداوند در سوره ص میفرماید: *قالَ یا إِبْلیسُ ما مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالینَ*[i]گفت: «ای ابلیس! چه چیز مانع تو شد که بر مخلوقی که با قدرت خود او را آفریدم سجده کنی؟! آیا تکبّر کردی یا از برترینها بودی؟! (برتر از اینکه فرمان سجود به تو داده شود!)»
«بدون شک احدی نمیتواند ادعا کند که قدر و منزلتش ما فوق این است که برای خدا سجده کند (یا برای آدم به فرمان خدا) بنا بر این تنها راهی که باقی میماند همان احتمال دوم یعنی تکبر است. بعضی از مفسران" عالین" را در اینجا به معنی کسانی میدانند که همیشه در راه کبر و غرور گام بر میدارند و بنا بر این معنی جمله چنین میشود:" آیا تو هم اکنون تکبر کرده یا همواره چنین بودهای"؟! ولی معنی اول مناسبتر به نظر میرسد.»[ii]
صاحب المیزان چنین آورده است: «جمله "أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالِینَ" استفهامی است توبیخی، معنایش این است که: آیا سجده نکردنت از این بابت است که عارت میشد، و خود را از این کار بزرگتر میدانستی؟ و یا اینکه به راستی شان تو اجل از این عمل بود و تو از کسانی بودی که قدر و منزلتشان بالاتر از آن است که مامور به سجده بر آدم شوند؟ و از همین جا بعضی[iii] از مفسرین استفاده کردهاند که: معلوم میشود خدای تعالی مخلوقاتی عالی دارد که مقامشان اجل از آن است که برای آدم سجده کنند، بندگانی هستند مستغرق در توجه به سوی پروردگارشان، و هیچ چیزی را به جز او درک نمیکنند.»[iv]
و در حدیثی از رسول اکرم (ص) نقل شده که فرموده: عالین « من و علی و فاطمه و حسن و حسین میباشیم»[v]
................................
[i]-سوره ص آیه 75.
[ii]-تفسیر نمونه، ج19، ص: 338.
[iii]-«روح المعانی ج 23 ص 226 و 227» به نقل از ترجمه تفسیر المیزان
[iv]-ترجمه تفسیر المیزان، ج17، ص: 344.
[v]-بحار ج 11 ص 143 و ج 15 ص 21 و ج 25 ص 2 و البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 683 .
.......................................................................................
منبع: حوزه نت
پرسش:
خداوند در سوره ص به ابلیس می¬فرماید: تو تکبر نمودی یا از عالین هستی منظور از عالین چیست؟
پاسخ:
خداوند در سوره ص میفرماید: *قالَ یا إِبْلیسُ ما مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالینَ*[i]گفت: «ای ابلیس! چه چیز مانع تو شد که بر مخلوقی که با قدرت خود او را آفریدم سجده کنی؟! آیا تکبّر کردی یا از برترینها بودی؟! (برتر از اینکه فرمان سجود به تو داده شود!)»
«بدون شک احدی نمیتواند ادعا کند که قدر و منزلتش ما فوق این است که برای خدا سجده کند (یا برای آدم به فرمان خدا) بنا بر این تنها راهی که باقی میماند همان احتمال دوم یعنی تکبر است. بعضی از مفسران" عالین" را در اینجا به معنی کسانی میدانند که همیشه در راه کبر و غرور گام بر میدارند و بنا بر این معنی جمله چنین میشود:" آیا تو هم اکنون تکبر کرده یا همواره چنین بودهای"؟! ولی معنی اول مناسبتر به نظر میرسد.»[ii]
صاحب المیزان چنین آورده است: «جمله "أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالِینَ" استفهامی است توبیخی، معنایش این است که: آیا سجده نکردنت از این بابت است که عارت میشد، و خود را از این کار بزرگتر میدانستی؟ و یا اینکه به راستی شان تو اجل از این عمل بود و تو از کسانی بودی که قدر و منزلتشان بالاتر از آن است که مامور به سجده بر آدم شوند؟ و از همین جا بعضی[iii] از مفسرین استفاده کردهاند که: معلوم میشود خدای تعالی مخلوقاتی عالی دارد که مقامشان اجل از آن است که برای آدم سجده کنند، بندگانی هستند مستغرق در توجه به سوی پروردگارشان، و هیچ چیزی را به جز او درک نمیکنند.»[iv]
و در حدیثی از رسول اکرم (ص) نقل شده که فرموده: عالین « من و علی و فاطمه و حسن و حسین میباشیم»[v]
................................
[i]-سوره ص آیه 75.
[ii]-تفسیر نمونه، ج19، ص: 338.
[iii]-«روح المعانی ج 23 ص 226 و 227» به نقل از ترجمه تفسیر المیزان
[iv]-ترجمه تفسیر المیزان، ج17، ص: 344.
[v]-بحار ج 11 ص 143 و ج 15 ص 21 و ج 25 ص 2 و البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 683 .
.......................................................................................
منبع: حوزه نت