05-19-2015, 08:38 PM
امام زمان علیه السلام
«و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله علیهم »
در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستی که آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم.
سوال: خوردن بعضی از مواد، میوه ها و غذاها برای برخی از بیماران ضرر دارد مصرف آنها چه حکمی دارد؟
حضرت آیة الله خامنه ای(دام ظله):
اگر ضرر در حدی است که مراعات آن لازم است در فرض سوال جایز نیست.
حضرت آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
در صورتی که ضرر مهمی داشته باشد خوردن آن حرام است.
حضرت آیة الله سیستانی(دام ظله):
چنانچه ضرر مهمی بر آنها داشته باشد جایز نیست.
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
خوردن چیز مضر چنانچه ضرر متعدبه (هر چیزی كه مورد اعتنا و توجه واقع می شود) داشته باشد حرام است.
حضرت آیة الله بهجت(ره):
با علم به ضرر موجب مرض جایز نیست بلکه با احتمال آن احوط (احتیاط واجب) ترک است.
حضرت آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
اگر ضرر معتدبه(هر چیزی كه مورد اعتنا و توجه واقع می شود) داشته باشد جایز نیست.
حضرت آیة الله تبریزی(ره):
چنانچه ضرر مهمی برای بدن داشته باشد که جنایت بر نفس حساب شود جایز نیست.
استفتائات
بخش احکام اسلامی تبیان
منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"
«و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجت الله علیهم »
در حوادثی که پیش می آید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل می کنند، بدرستی که آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم.
سوال: خوردن بعضی از مواد، میوه ها و غذاها برای برخی از بیماران ضرر دارد مصرف آنها چه حکمی دارد؟
حضرت آیة الله خامنه ای(دام ظله):
اگر ضرر در حدی است که مراعات آن لازم است در فرض سوال جایز نیست.
حضرت آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
در صورتی که ضرر مهمی داشته باشد خوردن آن حرام است.
حضرت آیة الله سیستانی(دام ظله):
چنانچه ضرر مهمی بر آنها داشته باشد جایز نیست.
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):
خوردن چیز مضر چنانچه ضرر متعدبه (هر چیزی كه مورد اعتنا و توجه واقع می شود) داشته باشد حرام است.
حضرت آیة الله بهجت(ره):
با علم به ضرر موجب مرض جایز نیست بلکه با احتمال آن احوط (احتیاط واجب) ترک است.
حضرت آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
اگر ضرر معتدبه(هر چیزی كه مورد اعتنا و توجه واقع می شود) داشته باشد جایز نیست.
حضرت آیة الله تبریزی(ره):
چنانچه ضرر مهمی برای بدن داشته باشد که جنایت بر نفس حساب شود جایز نیست.
استفتائات
بخش احکام اسلامی تبیان
منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"